Saturday, December 29, 2012

Hikmah exam. Jom tawakkal!

[kredit]


Assalamualaikum wbt.

Kepada semua yang dirahmati Allah.
Dalam minggu exam ni, terasa nak kongsi sesuatu. Semoga bermanfaat.

Camne exam? Semoga Allah permudahkan segala urusan... 

Exam selalu dikaitkn dgn usaha dn tawakkal. dan dua2 sgt berkait rapat dgn kebergantungan/penyerahan kita pada Allah. Kesungguhan kita dlm study (atau apa2 perkara kebaikan) bukti kita bersungguh2 berserah kepada Allah. Kerana ketika kita x buat perkara kebaikan, pasti masa tersebut kita guna utk buat kejahatan atau perkara lagha. Maka ketika itu juga mnjadi bukti bahawa kita tidak serahkan diri kita kepada-Nya tapi kita sedang asyik mengikut hawa nafsu kita sendiri. 

Maka penyerahan diri kita kepada Allah perlu secara total dn tuntas, pada setiap detik kehidupan. Bukan sekadar study malah seluruh aspek hidup, hatta dlm tidur kita. Saya juga menyeru diri saya dn semua yg saya sayangi, utk sama2 kita usaha sungguh2 serahkan jiwa raga kita kpd Allah. Tawakkal bukan sekadar kata2 dn bukan hanya ketika exam... cuba ganti kata2 "tawakkal" di bawah ni dgn "serah diri kpd Allah" dan "sungguh-sungguh ikut Rasulullah". 

Tawakkal dlm study
Tawakkal dlm solat jemaah
Tawakkal dlm bangun subuh
Tawakkal dlm maintain mutabaah amal harian
Tawakkal dlm tinggalkn karat jahiliyyah
Tawakkal dlm usaha tarbiyah dan dakwah

Semoga exam ni jd batu loncatan utk tingkatkn "tawakkal" kita... 

Tawakkal = berserah diri = islam 

"Tawakkal ini perlu dibina, memang prosesnya sukar tp itulah namanya mujahadah. Yg penting, pasang niat dulu. InsyaAllah jalannya akn lebih mudah"

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...