Friday, June 22, 2012

Tarbiyah Gua Tempurung



Bismillahirrahmanirrahim...

Segala puji bagi Allah yang telah memberiku kekuatan untuk update blog ni. Bukan tak ada idea nak tulis tapi kurang diberi kesempatan dan kekuatan akhir-akhir ni. Astaghfirullah... Masih jauh daripada 10 muwasofat tarbiyah seorang muslim. Urusan tak tersusun, waktu tak terjaga, akhirnya menyebabkan cita-cita nak bagi manfaat kepada orang lain melalui penulisan blog ni pun tergendala.

InsyaAllah akan terus muhasabah. Ok. Back to the topic =)

Gua Tempurung

Inilah kali pertama saya berpeluang menjejaki dan menikmati keindahan Gua Tempurung, Gopeng, Perak. Sudah bertahun-tahun merancang dan akhirnya berjaya juga sampai sini. 10 Jun 2012. Alhamdulillah... pengalaman yang sangat berharga.

Lebih berharga lagi, saya boleh recall sikit sebanyak ilmu yang saya terima 2 tahun lepas dalam subjek Carbonate Sedimentology & Petrography.

Jom saya kongsikan.

Macam Mana Sebuah Gua Terbentuk?

Secara ringkasnya, titisan air hujan akan menyerap karbon dioksida di udara dan menjadi air hujan berasid. Kemudian, air tersebut akan diserap ke dalam tanah dan memberi tindak balas kimia terhadap batuan-batuan batu kapur. Ia akan menghakis batu kapur tersebut sedikit demi sedikit.


Air yang pada asalnya hanyalah sekumpulan titisan hujan, akhirnya merubah batu kapur yang keras dan padat tadi menjadi sebuah gua yang cukup besar serta membolehkan saliran air bawah tanah terbentuk. 


Dan ia memakan masa yang sangat lama. Bukan sehari, seminggu, sebulan, malah bukan  setahun. Tapi berjuta-juta tahun lamanya. Hakisan daripada titisan-titisan air tadi berjaya membentuk sebuah gua yang boleh memuatkan pesawat Boeing 747!



Banyak lagi keindahan pada dinding, langit dan lantai gua yang susah nak digambarkan dengan kata-kata. Harus datang dan terokai sendiri. Dan yang pasti, ia tidak terjadi dengan sekelip mata tapi harus melalui satu proses yang lama dan panjang.

Nah! Apa Kaitannya Dengan Tarbiyah?

En. Air yang lemah tak pernah rasa putus asa untuk mentarbiyah En. Batu yang keras dan padat.

Habis segala sifat jahiliyah En. Batu dihakis oleh En. Air demi melahirkan sebuah lagi En. Gua yang mantop sifatnya.


Tapi sebelum masuk mentarbiyah En. Batu, En. Air dibekalkan dengan bekalan karbon dioksida supaya prosesnya lebih efektif dan berkesan. Agar tidak sia-sia.


En. Air juga sabar menunggu berjuta-juta tahun lamanya membentuk En. Batu menjadi En. Gua yang cantik dan indah. 

Dalam kesabaran ini, sudah silih berganti generasi En. Air tinggalkan. Tiada siapa sangka generasi En. Air yang mana satu akan berjaya merubah En. Batu kepada En. Gua.

TETAPI Encik Air tahu dan sentiasa sedar, masanya akan tiba!

Sekian, semoga bermanfaat.
~Gua itu sentiasa malam, gelap dan jauh daripada cahaya. Macam mana kubur kita nanti ye?~



Sedikit info berkaitan Gua Tempurung:

Panjang gua: 1.9 km.


Ketinggian gua120 meter.


Gua Umur: Lebih daripada 400 juta tahun.


Klasifikasi: Ia adalah sebuah gua batu kapur marmar jenis batu kapur Kinta.


LokasiGua ini terletak di Lembah Tempurung  berhampiran Gopeng, PerakMalaysia25 km ke selatan Ipohibu negeri Perak.


Tapak tepat: Ia adalah sebuah gua besar di dalam Gunung Tempurong yang berdiri setinggi 497 meterIa boleh dilihat dari Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Gopeng.

Bilangan kubahLima kubah gergasi dengan siling menyerupai tempurung kelapamaka dinamakan Gua Tempurung

Sungai bawah tanahsungai dipanggil Sungai Gua TempurungLaluan sungai berjalan kira-kira 1.6 km melalui gua di dalam Gunung Tempurung.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...